zondag 29 september 2013

SWOT

Hey bloggers,

Hier ben ik weer, maar dit keer met een andere opdracht. We hebben de opdracht gekregen om een SWOT te maken.

Wat is een SWOT? 
Een SWOT is een manier om je eigen beginsituatie in kaart te brengen.
Elke letter staat voor een Engels begrip.

- S = Strenghts = Wat kan ik al goed?
- W = Weakness = Wat kan ik nog niet goed?
- O = Opportunities = Wat zijn mijn opportuniteiten, leerkansen?
- T = Threaths =Wat zijn mijn belemmeringen?

Mijn eigen SWOT voor het leergebied WO:

Wat kan ik al goed?
Op stage vorig jaar kon ik de leerinhouden correct weergeven en goed laten aansluiten bij de leefwereld en beginsituatie van de leerlingen. Bovendien vind ik mezelf ook sterk in het gebruiken van en zoeken naar gevarieerde werkvormen. Als ik een brainstorm maak, vind ik meestal een heleboel ideeën.

Wat kan ik minder goed kan of weet ik niet?
Tijdens de eerste les wereldoriëntatie hebben we de planning van de verschillende lessen voor het semester overlopen. Eén van die onderwerpen is het geven van een les techniek. Dit lijkt me heel interessant daar ik zelf nooit technieklessen gehad heb gedurende mijn schoolloopbaan. Ik zou dan ook niet weten wat hiermee bedoeld wordt en hoe ik het zou moeten geven. Een ander onderwerp is EDO. Dit staat voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling. Ook hier geldt hetzelfde: geen idee wat ik hiermee moet. Bij deze twee begrippen stel ik me veel vragen, hopelijk leren we hier snel over zodat ik het eens op stage kan uitproberen.

Tijdens mijn vorige stage heb ik maar 2 lessen wereldoriëntatie moeten geven. Dit vond ik bijzonder weinig. Omdat mijn lessen ook niet verbeterd werden door mijn mentor heb ik hier weinig feedback over gekregen. Ik heb dus geen idee of die lessen goed waren of niet. Ik hoop er dan ook op dat ik dit jaar meer feedback krijg, zodat ik beter weet hoe ik lessen wereldoriëntatie moet geven.

Wat zijn mijn belemmeringen?
Vorig jaar deed ik stage op een school waar ik niet de kans had om een eigen inbreng te geven. Ik kreeg een vast onderwerp met vaste doelen. Dit vond ik wel jammer, want zo heb ik nog niet de kans gekregen om zelfgekozen inhouden aan te brengen. Een andere belemmering vind ik, dat we op stage geen aandacht kunnen schenken aan de inbreng van leerlingen. Wanneer een leerling een onderwerp aanhaalt, kunnen wij daar niet op ingaan aangezien wij ons moeten houden aan de lesvoorbereidingen. Nog een andere belemmering die ik heb, is dat ik in een groepswerk vaak veel te veel doe. Ik vind het niet fijn om afhankelijk te zijn van het werk van anderen. Dit is zeker een werkpunt voor het komende jaar.

Wat zijn mijn kansen?
Ik hoop dit jaar op stage meer vrijheid te hebben in verband met de leerinhouden. Doordat ik stage op een andere school doe, is het weer een uitdaging om me aan te passen aan de beginsituatie van de desbetreffende leerlingen. Ik wil dit jaar ook zeker eens een les techniek proberen geven.

Zo het zit er weeral op. Ik hoop dat ik een duidelijk beeld heb kunnen schetsen van mijn SWOT.
Groetjes,
Sofie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten