vrijdag 27 september 2013

Mijn visie

Hey beste bloggers,

Tijdens de les van 18 september hebben we het over de subjectieve onderwijstheorie gehad. In het begin wist ik niet wat deze term betekende, maar dat heeft onze lector snel uitgelegd. Een subjectieve onderwijstheorie is eigenlijk je eigen theorie van wat je goed onderwijs vindt. We kregen dan ook de opdracht om onze subjectieve onderwijstheorie in kaart te brengen op onze blog.

Wat maakt volgens mij een les wereldoriëntatie goed?

Eerst en vooral vind ik het belangrijk dat leerlingen actief betrokken worden bij de les. Dit kan zowel betrekking hebben op het handelen als op het denken van de leerlingen. Iets wat hierop aansluit, is het zelfontdekkend leren. Als leerkracht dien je de leerlingen in de richting te sturen van wat ze moeten bekomen, leren. Je geeft dus geen pasklare antwoorden.

Wat ik ook belangrijk vind, is dat leerinhouden concreet worden voorgesteld en aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de leerlingen. Als een leerling een onderwerp aangeeft dat je kan gebruiken tijdens de les, moet je die kans met beide handen ontvangen. Dit verhoogt het leerrendement, want kinderen gaan automatisch meer leren als ze geboeid zijn.

Als leerkracht is het zeker een pluspunt om enthousiast voor de klas te staan. Op deze manier geef je je enthousiasme door aan je leerlingen. En zoals ik al zei: geboeide leerlingen leren beter. Dit bepaalt eveneens de klassfeer. Als je een positieve en motiverende klassfeer schept, is het welbevinden van de leerlingen hoger en ook hierdoor zullen ze beter leren.

Voordat ik aan een les wereldoriëntatie begin, brainstorm ik altijd eerst over het onderwerp. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat er in één les meerdere invalshoeken zitten. Vooraf denk ik ook na over de verschillende werkvormen die ik tijdens een les ga gebruiken. Het is immers van belang dat hierin variatie zit. Om dit te bereiken, moet je als leerkracht wel eens out of the box denken.

Als laatste wil ik ook nog even melden dat het van uiterst belang is dat je ten alle tijde aansluit bij de beginsituatie van de leerlingen. Informeer je dus goed van te voren.

Dit is op het moment mijn visie op goed onderwijs. Wie weet verandert die nog gedurende mijn opleiding.

Groetjes,
Sofie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten