donderdag 24 oktober 2013

Op pad: een zee van mogelijkheden.

Hey bloggers,

Afgelopen week zijn we met de c en d klas van de lerarenopleiding naar Oostduinkerke gegaan. Het was echt een fijne ervaring. Ik zal jullie vertellen wat we gedaan hebben.

Woensdagochtend zijn we vroeg vertrokken. Omdat iedereen nog moe was, was het rustig in de bus. Ik heb dan ook een dutje gedaan. Toen ik weer wakker werd, waren we al aan de Ijzertoren. Daar kregen we een rondleiding in het museum. Dit was leerijk, maar te langdradig. De meesten waren na een tijdje al niet meer aan het luisteren en er ontstond geroezemoes. Ook ik kon mijn aandacht naar het einde toe er niet meer bijhouden. Ik vond deze uitstap niet zo geweldig. Misschien kwam dat omdat ik er meer van had verwacht. Deze uitstap lijkt me wel goed voor kinderen als de leerlingen het museum zelf mogen bezoeken. Wat er aan dit museum zo goed was, was dat ze enkele ruimten hadden ingekleed van hoe het was tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik denk dat kinderen dit wel leuk vinden, omdat ze het op die manier kunnen ervaren.

Na de Ijzetoren hebben we het Duitse kerkhof bezocht, het kerkhof van de verliezers. Het zag er heel somber uit. Daarna bezochten we de loopgraven. Daar kregen we een uitleg van één van onze lectoren. Ik vond het aangenaam om naar de uitleg te luisteren, omdat de uitleg gebeurde aan de hand van getuigenissen. Onze lector leefde zich goed in, waardoor iedereen aandachtig was. Omdat het weer tegenviel konden we de strandspelen niet doen. In plaats daarvan gingen we naar onze kamers en pakten we alles uit. Na het eten was er nog de grote KdG-quiz. Wij eindigden op de tweede plaats.

De tweede dag was aangebroken en die vond ik het leukste. Eerst gingen we naar de abdij 'Ten Duinen'. Daar kregen we les van een 'archeoloog'. Hij deed alsof we leerlingen van het 5de leerjaar waren, dat was eens iets anders. We mochten in een zandbak opgravingen doen, net zoals echte archeologen. We hadden toen een vaas en allerlei andere kleine voorwerpen gevonden. Hierna kregen we een uitleg over de paters en de abdij. De meesten vonden dit het minst leuke aan de hele excursie. Ik niet, ik vond die uitleg boeiend, maar misschien is dat omdat ik me interesseer in geschiedenis. Ik vind het geweldig om te weten hoe alles er vroeger uitzag en hoe de mensen vroeger leefden. Voor kinderen zou ik het iets anders aanpakken. Ik zou net zoals in de Ijzertoren de leerlingen allerlei dingen laten beleven. Geef ze bijvoorbeeld een paterkleed en laat ze enkele scènes naspelen.

Na de abdij gingen we naar de Molen. Daar wachtte Patrick, de molenaar ons op. Hij vertelde ons dat hij nog de enige zelfstandige molenaar in België was. Daar schrok ik toch even van. Hij legde ons alles uit en liet ons ook veel zelf proberen. We mochten de molen met z'n allen draaien en de zeilen van de wieken er afhalen. Dat was leuk! Na het middageten vertrokken we naar het natuurpark 'De Nachtegaal'. Echt een aanrader. Ik heb er veel geleerd. De gidsen daar gaven ons veel ideeën om met kinderen rond de natuur te werken. Zo kregen we uitleg over hun museum, hun educatieve koffers en de rondleidingen die ze daar gaven. We leerden ook veel educatieve spelletjes. Goed voor later!

De laatste dag mochten we kiezen tussen enkele uitstappen. We konden kiezen tussen de sluizen, het visserijmuseum en een strandwandeling. Ik koos voor de strandwandeling, omdat ik de zee tijdens heel de excursie nog niet gezien had en het was ten slotte een excursie aan de zee. We namen de tram tot op een bepaald punt en wandelden het hele stuk terug. Onderweg verzamelden we kosteloos materiaal. Hiermee maakten we een kunstwerk op het strand. Dat was niet zo geslaagd, maar wel leuk. Op die manier hadden we het strand ook opgeruimd.

De laatste activiteit van de dag was aangebroken, de strandspelen. Enkele studenten hadden een spel voorbereid. Het spel dat me het meest was bijgebleven was het spel van Yoni. Zij had 3 spellen in 1 gestoken. We maakten een cirkel met de hele groep en we speelden tegelijkertijd Kat en muis, Politie en Dief en zakdoekleggen. Dat was intensief, maar leuk. Ik ga het zeker eens op stage uitproberen.

Al bij al was het een leuke excursie. Ik heb mijn klas beter leren kennen en ik heb nu een idee gekregen van wat goede en wat slechte uitstappen zijn. Zo heb ik ondervonden dat wanneer je zelf actief aan de slag mag gaan, je veel meer leert. Dat neem ik dus zeker mee voor later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten