Hey bloggers,
In de afgelopen les hebben we het naast wat het rapport vertelt het ook gehad over EDO.
Ik heb geleerd dat EDO belangrijk is in de lagere school. Duurzame Ontwikkeling wordt steeds belangrijker in de wereld en als je hier geen aandacht aan besteed tijdens de lessen, raken de leerlingen hier niet mee bekend en zullen ze hier ook geen aandacht aan besteden.
Hoe kan je nu aan EDO doen in de klas?
Eerst en vooral moet je dit niet als een apart onderdeel aanschouwen. Als je tijdens de lessen wereldoriƫntatie de kans ziet om EDO erbij te betrekken, dan moet je dit vast en zeker doen. Ook bij andere lessen zijn er tal van mogelijkheden.
EDO kent 4 principes:
1) Nieuwe kennis opdoen.
2) Systeemdenken bevorderen. Hierbij laat je de leerlingen ontdekken dat alles een oorzaak en gevolg heeft. Bijvoorbeeld: Wij zijn niet de enige die betalen voor appelsienen in de winkel in de winter, ook het milieu betaalt een prijs.
3) Aandacht voor waardering en emoties. Hierbij ga je samen met je leerlingen na hoe dat zij tegenover bepaalde dingen staan.
4) Actiegericht. Je gaat met je leerlingen naar oplossingen zoeken en ze uitvoeren. Deze hoeven niet groot te zijn, want alle beetjes helpen.
Dat is wat ik geleerd heb.
Groetjes,
Sofie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten